Padang Part3

4:08 AM

21 Mei 2016

Pagi tu kami diberitahu bahawa kami akan pergi melawat sebuah tempat which is Muzium Buya Hamka! Actually, if I’m not mistaken la, Muzium tu asalnya adalah rumah nenek Hamka.
So, bila aku masuk Muzium tu, aku agak terkejut juga la. Hahaha.. ruangnya kecil dan agak panas. Tak panas sangat la. Suam-suam je gitu. Dan, dalam muzium tu ada seorang pak cik yang sedang bercerita. Tak ingat nama pakcik tu tapi dia adalah anak buah Hamka. Yelah, of course lah aku terkejut sebab selama ni aku masuk muzium, kita just go around the place sambal melihat barang-barang or artifak yang ada dalam muzium. Kali ini lain pula. Okay Fara, you need to adapt more new things in Padang after this. Get prepared!

Dah ramai yang duduk dalam muzium tu. Khusyuk sahaja dengar cerita Pak cik tu mengenai riwayat hidup Hamka. Jujur aku kata, kali ini baru aku daoat rasa ‘feel’ datang ke Padang. Cara dan gaya serta isi dalam cerita pakcik tu, buat aku jadi tertarik untuk tahu lebih lanjut lagi pasal Hamka dan mula tanam niat untuk baca buku-buku karangan Hamka. He is a superb, man! Selesai sesi cerita tu, semua orang mula round-round dalam muzium tu sambil tangkap gambar untuk dijadikan kenangan, macam biasa. Ada satu rak cermin yang menarik perhatian aku kat situ, iaitu, buku-buku yang pernah Hamka baca. Kebanyakan buku-buku tersebut, aku tahu dan aku pernah lihat. Tapi, minta maaf sebab aku tak boleh list down the books sebab aku tak ingat. Hehehe..

Selesai di muzium, kami pergi ke Ponpes lelaki (tak ingat nama madrasah tu)untuk solat zohor dan asar. Tapi yang penting di situ ada waqaf ABIM. Tahniah la ABIM luaskan kuasamau. Since kat situ hanya untuk pelajar lelaki sahaja, so, tiada tempat solat untuk perempuan. Alhamdulillah, sebelah Ponpes itu ada rumah. Kami yang perempuan ni, solat di rumah tersebut selepas dapat keizinan daripada tuan rumah.

Kita bukan setakat solat kat situ. Kita juga dapat free teh o and biscuits! Baiklah makcik ni. Kesian para lelaki yang sedang menanti kami di luar sana. Ampun ya cowok cowok ganteng semuanya.
Selepas pulang, kami berehat sebentar di tempat penginapan kami. Dengar pula ura-ura explorace tak jadi. Tapi tiada kata putus lagi daripada Abang Hanis. So, kita tidak boleh expect yang explorace cancel. Yelah, sebab masatu santri-santri tu tengah rehat. Diorang baru habis periksa. So, kasi chance dulu pada diorang untuk berehat.

Selepas asar, masa yang dinanti-nanti. Explorace is on! Masing-masing ambil checkpoint masing-masing. Aku dan Maryam jaga checkpoint pertama which is kami bagi cita-cita dalam bahasa inggeris dan mereka kena lakonkan. Setiap checkpoint ada dua orang yang jaga sebab kumpulan budak-budak ni ramai. Yang kelakarnya, plan aku dan Maryam lain untuk game kitorang. Aku suruh diorang lakonkan watak cita-cita tu. Mudah sangat kan? Haha. Yang Maryam pulak,Maryam suruh diorang teka cita-cita apa yang sedang dilakonkan oleh salah seorang kawan diorang dalam satu group tu.
Haih. Tiada kesefahaman betul la aokme ni. Tapi tidak mengapa. Aku tengok mereka still enjoy and have fun. Aku pun seronok la. Even task aku kat diorang sangat simple, lakonan diorang pun not bad juga apa. Menarik dan kadang-kadang menghiburkan! Aku pun tak pernah terfikir nak buat lakonan macamtu. Baik lelaki mahupun perempuan.

Habis sahaja explorace tu, semua dikumpulkan di perhimpunan. Abang Hanis suruh budak-budak tu tarik nafas dengan gaya memanah. Awesome gila. Budak lelaki semua buat dengan bersungguh-sungguhnya. Girls pula ada yang buat, ada yang tidak. Tidak mengapa la, kita faham mereka malu sebab aku diberitahu oleh Haziq yang budak perempuan kat Ponpes ni tak biasa buat aktiviti dengan budak lelaki. So, that’s why.

Then, Abang Hanis umumkan pemenang explorace dari awal sampai akhir. Surprised juga la aku, dalam diam, santri-santri perempuan ni diam-diam ubi berisi. Tempat pertama sampai ketiga diungguli oleh budak-budak perempuan! Nice J

Sebelum balik ke asrama masing-masing, mereka buat performance ‘Tupak Denden’. Even tak berapa nak seragam, I can say that dance is very astonishing and marvellous. Santri-santri perempuan pun buat, dah tiada malu dah masatu, hahaha..

So I was wondering la, apa yang sebenarnya dinyanyikan oleh santri-santri tu. And Aiman beritahu yang dulu ada seorang budak ni (dah graduate dari ponpes), namanya Maden. Tapi, orang panggil dia Tupak, for reasons, I don’t know. Jadi, terciptalah irama dan joget tu yang berjaya capture my heart babe!

Malam tu sepatutnya aku and the geng pergi ziarah bilik-bilik pelajar tapi aku tak pergi pun. Sedih. Melepas lah aku nak tengok bilik mereka yang lawa dan selesa itu.

Aku diberitahu yang locker mereka, ada ditampal gambar parents dan kata-kata oleh ibu bapa mereka sendiri. Impressive la sebab mereka jauh dengan rumah. So, that motivating doing can motivate mereka untuk belajar dengan rajin dan bersungguh-sungguh. I am so touched. Oh ya, bilik mereka lebih bagus daripada bilik di mahallah UIA PJ. 



You Might Also Like

0 ,185 komen

Follow Me On Facebook

Follow Me On Twitter

Popular Posts