Review: About A Girl

8:34 AM




Aku dah lama dah habis baca novel About A Girl ni. Cuma, baru diberi hidayah untuk buat review.
Dan ini kali pertama aku berjaya habiskan satu novel Young Adult yang ditulis oleh penulis orang inggeris! I am so exciteeeedddddd :D Oh ya, penulisnya ialah Lindsey Kelk yang comel. 

Sebelum ni pernah je habiskan novel english. Tapi, orang Melayu yang tulis. Bukan aku tak minat buku yang ditulis oleh orang kita. Cuma, aku nak lebih rasa feel dengan tulisan english author. So finally I did it. Good job, me! :) Mesti rasa ironik gila. Aku yang ambik jurusan english but never did it to finish english books. Pity me. Tapi tahun ni ada peningkatan sejak Mr Mazlan suruh kitorang cari novel english literature untuk dibaca. Novel DALILA yang ditulis Jason Donald tu is the first english book yang aku habis baca! But that one is non-YA lah. So I'm a bit proud hahaha..

Novel ni macam rasa dekat dengan aku because of the characters punya environment macam familiar dengan hidup aku. Mungkinlah, aku rasa sebab tu lah aku senang je nak habiskan baca buku ni. Aku tak mudah terganggu, dan aku keep focusing on the plot. Yelah, siapa yang tak nak baca karya yang tulisannya seolah sama dengan hidup kita?

Watak utama nama dia Tess Brookes. Dalam cerita ni kan, dia seorang yang sangat sukakan kerja dia. Not to mention, she is a workaholic too. Dia sanggup buat apa saja untuk kerja dia, kira nilai komitmen dia pada benda yang dia suka tu sangat mengkagumkan aku. And I asked myself, "So Fara, what things that you like to do?"

Part yang interesting dalam novel ni adalah waktu Tess dapat kerja kat Hawaii. Hahaha weiii cara penulis ni mengolah tempat dan makanan kat sana buat aku rasa nakkk je melancong pergi sana. Penulis ni pandai describe dan elaborate ayat to make it sound interesting and worth-travelling. The best thing is, dia pergi sana banyak kena sponsored kot! Hahahaha seronokk.

Okay, Tess worked there as a photographer. Literally dan technically, dia ni bukan photographer tau, sebab dia cuma ganti kerja kawan dia (need to read this if you want the details huhu). Dia rasa dia tak pandai dan suck dalam bidang photography. Tapi itu tak patahkan semangat dia. Dia still berusaha untuk dapatkan sketch yang sesuai, angle yang cantik, dan props yang constructive. However, Tess ni tak adalah bad taste sangat. Dia still tahu gambar mana yang cantik, and gambar mana yang buruk. It is just, she doesn't have the skill. But tell you what, she has the talent! This character tells me to always struggle and strive in everything we do. Apa-apa je kita buat dalam dunia ni, even bidang tu bukan dalam field kita, kita kenalah buat bersungguh-sungguh. Kira macam kita tak selfish, kita nak belajar perkara yang baru jugak. She had that courage. She is daring, I would say.

Aku suka dengan watak Tess ni sebab dia heroine yang ideal, as in my opinion lah, as a young lady. Dia seorang yang kelakar, baik, humble, dan respect orang tua. She tried untuk tak membesarkan sesuatu isu tu. Dia tak exaggerate. Jauhnya dari perangai aku. Aku suka melebih lebih kot! Hahaha.. Tapi ada lah beberapa perkara yang dia buat, yang tak patut kita value.

Ada banyak scene dalam ni antara Tess dengan seorang atuk tua ni, sorry tak ingat nama lelaki tu, huhu. Scenes ni paling banyak menyentuh emosi aku la. Sebab bila kita berbual dan berborak dengan orang yang lebih tua in the sense tua yang matang, kita boleh dapat macam-macam pengajaran daripada kisah kehidupan dia. Walaupun cerita dia dah lama berlalu, tapi cerita tu seolah masih segar dan masih hidup dalam ingatan dia. Everything. Aku rasa kalau nak bertenang, try la engage dengan pak pak ni. Maybe diorang akan bagi kita life advices yang kita tak akan dapat kat mana-mana. Banyak hikmah.

Tess ni aku perceive dia as a friend yang tak nak dan tak sanggup lukakan perasaan orang lain. Dia selalu mengalah. Tapi once dia dah sampai limit, you know what will happen.

Cuma kan, kalau kita ni baik sangat, senang je orang nak gunakan dan menyakiti kita. Kenapa eh?

Ada siri untuk novel ni! Tapi aku tak tahu nak beli kat mana sebab buku ni tahun 2013 kot. Huhu..
Tajuknya, What A Girl Wants :)

Post aku dah habis dan aku rasa this is one of the reviews yang sangat tak best. Aku tak luahkan sepenuhnya apa yang aku rasa. Dan aku tak suka perasaan aku disekat. Dalaman aku tak cukup kuat nak battle dengan bisikan yang lain. Jadi, aku stop je lah instead. It suffocates me.

p/s: Sebenarnya malam ni ada pre reg mahallah, jadi aku isi masa terluang ni untuk tulis post. So good bye! 

You Might Also Like

0 ,185 komen

Follow Me On Facebook

Follow Me On Twitter

Popular Posts