Azam 2017

6:48 AM

Harini dah 26 Disember dah.

Dekat Social Medias ni banyak je orang yang dah jual planner 2017, dah ada yang post azam diorang untuk 2017 ni, ada yang dah plan nak buat aktiviti sebarkan risalah pada malam 1 Januari tu, dan harapnya post-post seperti masuk keluar tandas tahun depan tu dah tak wujud, haha please la guys, move on. Buat tweet yang menarik sikit boleh kot? Kan kau orang kreatif.

Post kalini mungkin sebab aku ter'inspired' dengan post Kak Adibah Awang tentang New Year Resolution dia.

Well, kita selalu buat azam yang quite general. Contohnya, macam,

"Aku nak jadi yang lebih baik daripada tahun lepas"
"Aku nak belajar rajin-rajin untuk tahun ni"
"Aku nak kurus"
"Aku nak berniaga dan kumpul duit"

dan macam-macam lagi.

For me, it seemed and sounded too general. None of the specific actions seem to be required and done. And yes, rasa pathetic gila sebab kita tak pernah nak achieve azam kita yang sebelum-sebelum ni. Most of us didn't make it.

Bagi seorang Fara Fasihah, to be honest, aku tak pernah buat azam pun. yeah, maybe pernah but didn't take too much serious on that matter. I thought it wasn't a big deal. Sebab azam kau berubah bila-bila masa je kan? Ke tak? Sebab manusia ni hatinya mudah berubah, entah bila nak tetap. Bila kau nak sesuatu dan tak dapat, kau berubah arah dan cari benda lain pulak. Tak semua macamtu but most of us macamtu kan?

Dan lagi satu, okay, ini pun cuma pandangan aku je. Instead of buat azam yang general, why not buat azam yang lebih spesifik? Contohnya macam,

"Lepas ni, aku nak kemas katil aku setiap kali lepas bangun tidur"
"Setiap hari Jumaat, nak pergi sedekah kat Masjid"
"Aku taknak pakai plastik kalau pergi membeli belah in order to save the earth"
"Lepas solat fardhu, aku akan isighfar, tahmid, tasbih, dan takbir 33 kali"

Does it sound great? Or it still doesn't? Okay, hahaha.

If it doesn't sound great to you, YOU have to make it sound great! You choose your resolution, right? Make it as awesome as you think you are.

So what are you waiting for? Now think and make up a realistic resolution for this upcoming 2017!



p/s: Tadi nampak Cikgu Fazz buat kek. Nampak sedap T_T
She is very all rounder la, <3


You Might Also Like

0 ,185 komen

Follow Me On Facebook

Follow Me On Twitter

Popular Posts